· Informacions d'interès

La Càtedra UNESCO d'Habitatge de la Universitat Rovira i Virgili entrega el primer Certificat de Bona Gestió d'Habitatge Social

D'esquerra a dreta, Eva Miguel, presidenta d'SMHAUSA i consellera d'Habitatge de l'Ajuntament de Tarragona; Núria Lambea, subdirectora de la Càtedra UNESCO d'Habitatge de la URV; Héctor Simón, director de la càtedra, i Jordi Dies, gerent d'SMHAUSA.

El Servei Municipal de l'Habitatge i Actuacions Urbanes de l'Ajuntament de Tarragona ha rebut aquest segell que acredita l'aplicació de criteris de bona gestió als habitatges socials i les persones usuàries després d'un procés d'avaluació de la mateixa Càtedra.

El Certificat de Bona Gestió d'Habitatge Social (CVS) consisteix en un segell de qualitat creat per la Càtedra UNESCO d'Habitatge de la Universitat Rovira i Virgili. La seva finalitat és la d'avaluar i acreditar el compliment de 44 paràmetres de bones pràctiques tant en la gestió del parc d'habitatge social com en la gestió de les persones beneficiàries d'aquest parc. La Unitat de Valorització de la URV ha donat suport a aquesta iniciativa assessorant en la correcta protecció de la marca.

La primera empresa pública en rebre aquest segell ha sigut SMHAUSA (Servei Municipal de l'Habitatge i Actuacions Urbanes), empresa pública de l'Ajuntament de Tarragona que ha assolit els criteris de qualitat exigits durant el procés d'avaluació. Aquesta acreditació ha sigut la primera a lliurar-se a la demarcació de Tarragona. Durant l'entrega de la distinció, l'equip de la Càtedra UNESCO d'Habitatge de la Universitat Rovira i Virgili, encarregat d'avaluar i acreditar a l'empresa pública, s'ha reunit amb SMHAUSA per explicar extensament els resultats de l'informe.

Héctor Simón, director de la Càtedra UNESCO d'Habitatge de la URV, ha explicat que "aquest Certificat s'emmarca en les activitats de transferència de coneixement de la Càtedra i en la seva missió de dissenyar accions que tinguin un impacte social en l'àmbit de l'habitatge, és a dir, que generin una millora real en la societat".

Per la seva part, la consellera d'Habitatge de l'Ajuntament de Tarragona i presidenta d'SMHAUSA, Eva Miguel, ha volgut mostrar la seva satisfacció pel premi i especialment pel fet de tractar-se de "la primera empresa pública en aconseguir la certificació en la categoria estàndard, assolint així els criteris de qualitat exigits durant el procés l'avaluació".

Aquest procés consisteix en una avaluació de fins a 44 paràmetres classificats com a bones pràctiques en matèria de gestió d'habitatge social, basats en un rigorós estudi científic a escala nacional i internacional.

Alguns criteris a avaluar han estat l'estructura de govern i gestió de l'entitat, les fonts de finançament i les estratègies econòmiques seguides, la gestió del parc d'habitatge social i els serveis oferts (tipologia, quantitat i qualitat).

Un certificat pioner i necessari

La sotsdirectora de la Càtedra UNESCO d'Habitatge de la URV, Núria Lambea, ha assegurat que "davant la manca d'un marc legal a nivell espanyol o català que defineixi, delimiti i harmonitzi l'activitat de les entitats gestores d'habitatge social, el Certificat CVS neix per oferir una guia de gestió eficient, sostenible i de qualitat d'un parc d'habitatge social creixent i cada vegada més complex". Lambea afegeix que es tracta "d'una acreditació que se sustenta en un rigorós estudi científic basat en bones pràctiques identificades en models rellevants a nivell nacional i internacional".

Sobre el Certificat de Bona Gestió d'Habitatge Social (CVS)

La certificació CVS es dirigeix a entitats de naturalesa pública, mixta o privada que, amb o sense ànim de lucre, i independent de la seva forma jurídica i dimensió, gestionin habitatges considerats socials. Aquest certificat es pot obtenir en categoria estàndard o plus, segons es compleixin els paràmetres bàsics (CVS Estàndard) o també s'acrediti el compliment dels paràmetres considerats complementaris (CVS Plus).

Les entitats de gestió d'habitatge social que disposen d'aquesta certificació aconsegueixen:

• Acreditar una gestió d'habitatge social que segueix valors d'eficiència, sostenibilitat i qualitat en els serveis prestats d'acord amb validacions científiques provinents de l'acadèmia.
  • Millorar en el compliment de criteris de viabilitat econòmica i d'eficiència en la gestió, sempre garantint la qualitat en la gestió del patrimoni i de les persones.
  • Millorar la percepció pública, la credibilitat i els resultats de l'entitat.
  • Evidenciar el seu compromís amb la qualitat dels serveis prestats.
  • Incrementar el coneixement i la transparència del sector de l'habitatge social i de la seva gestió.
  • Atreure noves oportunitats de col·laboració entre entitats.