· Informacions d'interès

La Fundació URV guanya un dels set ajuts per fomentar la cultura científica en català amb el ‘Cas Missió Oró’

La proposta d'alfabetització científica gamificada és part del programa Repte Experimenta impulsat per la Universitat Rovira i Virgili.

El segrest de la doctora en química Martina Curull mentre treballa en una missió confidencial per l'Agència Espacial Europea és el punt de partida del 'Crim Experimenta: Cas Missió Oró' per a que els joves comencin la seva indagació. La proposta que compta amb un complert catàleg de recursos en format multimèdia, busca estimular en els joves l'interès per les STEAM a partir d'un fil conductor gamificat, on l'alfabetització científica i la recerca de Joan Oró són al centre.

Amb aquesta proposta de la Fundació URV ha està seleccionada en la categoria 'Talent Consolidat' de la Convocatoria Joan Oró 2023 de la Fundació Catalana per la recerca i la Innovació d'entre 87 propostes presentades per entitats públiques i privades, així com a persones físiques per fomentar i enfortir la divulgació científica a Catalunya en català, tot potenciant especialment el talent jove i les propostes audiovisuals.

Usant un format proper al dels videojocs en els quals es van superant proves, el 'Crim Experimenta: Cas Missió Oró' proposa als alumnes de resoldre un cas policíac entrellaçant teoria i pràctica. A partir de càpsules audiovisuals que expliquen un principi científic de manera demostrativa, els 'jugadors' troben pistes per a avançar en la seva recerca i les instruccions per a realitzar els experiments (sempre amb materials casolans) necessaris per a analitzar les proves i resoldre el repte.

Es tracta, per tant, d'un material multimèdia didàctic transversal i interdisciplinari llest per a ser utilitzat de manera autònoma per equips d'alumnes o en l'àmbit familiar, mitjançant una sèrie d'experiments.

El material didàctic es complementa amb un dossier de l'aprenent que acompanya l'alumnat en el procés i fitxes amb pràctiques experimentals, implicant no només les àrees de coneixement de la ciència i la tecnologia, sinó també l'àmbit lingüístic, digital o artístic.

Aquesta proposta, que s'estrenarà durant la Setmana de la Ciència del 2023, es basa en la metodologia del Repte Experimenta, que seguint el concepte d'escola oberta ofereix als alumnes una proposta educativa gamificada basada en la indagació, en la qual els participants tenen l'oportunitat d'investigar un problema, buscar possibles solucions, fer observacions, fer preguntes, provar idees i pensar creativament. Així, el professorat no guia l'activitat, sinó que els alumnes poden anar avançant revisant el material i fent la part experimental al seu ritme fins a resoldre el repte científic plantejat. A més, el fet que els alumnes puguin posar immediatament en pràctica el conceptes científics tractats, genera uns coneixements més profunds.

Repte Experimenta, és un programa d'educació científica basat en la indagació i l'experimentació, que parteix del mètode científic i el learn by doing per despertar la curiositat de joves per les ciències i la tecnologia amb l'objectiu d'augmentar el nivell d'alfabetització científica i tecnològica, així com fomentar carreres científiques i tecnològiques entre els joves, desconstruint també els estereotips de gènere. El programa s'ha impulsat des de la Universitat Rovira i Virgili i compta amb la col·laboració de la Universitat Autònoma de Barcelona, l'Institut Català d'Investigació Química i l'Institut de Ciències del Mar per la vessant pública. Per la banda privada té el suport d'ELIX Polymers, BASF, DuPont Water Solutions, Messer Ibérica, Ercros, URAIS, Gomà-Camps, BioTech Security i el Consorci d'Aigües de Tarragona (CAT).