Investigadors de la URV participen en el Repte Experimenta impulsat per l’AMPA de La Salle

Entendre perquè un globus s'infla sol fent servir bicarbonat de sodi i vinagre o perquè amb la barreja de cola i detergent es pot crear l'slime, aquell moc verd que arrasa entre els nens, és l'objectiu del Repte Experimenta impulsat per l'AMPA de La Salle Tarragona.

Amb la idea clara de despertar vocacions científiques i promoure l'experimentació a l'ESO, l'AMPA, amb el suport de la direcció de l'escola, ha llançat un concurs que repta els alumnes de 1r fins a 4t d'ESO a dissenyar un experiment senzill amb productes i materials de casa no tòxics (aliments, productes farmaciola...), fer-ne un vídeo de màxim tres minuts i vincular-ho amb un element de la taula periòdica, aprofitant que aquest any es commemoren els seus 150 anys.

En aquest projecte hi participen 10 investigadors del grup Interfibio del Departament d'Enginyeria Química i una investigadora de l'spin-off Aplicat. Pel que fa la Facultat de Química hi participen set investigadors i investigadores dels grups de Cromatografia, Instrumental Sensometry, Síntesis Orgànica Estereoselectiva, Innovation in Catalysis i Química Quàntica.

La novetat del programa Repte Experimenta radica en el fet que cadascun dels 33 grups d'ESO (118 alumnes) que participen en el concurs està apadrinat per una persona vinculada al món científic. Traient el màxim profit de l' entorn de l'escola, l'AMPA de La Salle Tarragona ha aprofitat les sinergies amb grups de recerca de la Facultat de Química i el departament d'Enginyeria Química de la Universitat Rovira i Virgili (URV), l'Institut Català d'Investigació Química (ICIQ) i l'empresa Synkotek Biocompatible Materials, ubicada al viver d'empreses de la Fundació URV, per trobar padrins qualificats que poguessin fer de mentors científics dels alumnes.

D'un altra banda, a través de la crida de l'AMPA a les famílies de l'escola, vuit dels vint-i-nou padrins són pares i mares amb una formació científica. D'aquesta manera el bateig experimental dels alumnes ve de la mà d'investigadors en actiu que apropen el món de la química, l'enginyeria, la biologia o la física als joves d'una forma alternativa al que ofereix l'escola dins del seu currículum escolar.

Però el Repte Experimenta va més enllà de l'aula. El seu objectiu final és fer de motor per despertar vocacions científiques als més petits. Per això, de tots els experiments presentats al concurs, se'n seleccionaran sis pel programa de tallers, que sota el lema "Experimenta!", es duran a terme durant la festa de les famílies de l'AMPA, prevista pel dissabte 25 de maig de 2019. D'aquesta manera els alumnes d'ESO es convertiran en professors dels alumnes de primària deixant-los experimentar de la seva mà.

El Repte Experimenta es realitza durant quatre setmanes, entre l'11 de març i el 5 d'abril de 2019 en el marc de l'assignatura FAIG (1r i 2n d'ESO) i les assignatures de física i química (3r i 4t ESO) amb quatre hores presencials per part dels padrins científics. A la primera sessió es treballarà el fonament científic de l'experiment i la segona sessió serà pràctica.

Els alumnes guanyadors dels concurs podran anar durant tota una tarda a fer experiments en un laboratori real de l'ICIQ.