· Informacions d'interès

La URV introdueix la IA per donar vida als personatges del Crim Experimenta

Es tracta d'una proposta d'alfabetització científica gamificada adreçada a alumnes de 1r a 3r d'ESO que s'estrena en el marc de la Setmana de la Ciència.

La inspectora dels mossos d'esquadra Alba Canals, personatge fictici creat a partir d'una intel·ligència artificial, és l’encarregada d'introduir a l'alumnat de 1r a 3r d'ESO el cas 'Missió Oró', una proposta d'alfabetització científica gamificada que l'equip del programa Repte Experimenta de la Universitat Rovira i Virgili estrena en el marc de la setmana de la Ciència de 2023.

Usant un format proper al dels videojocs en els quals es van superant proves, el 'Crim Experimenta: Cas Missió Oró' proposa als joves de resoldre el segrest de la doctora en química Martina Curull mentre treballava en una missió confidencial per l'Agència Espacial Europea aplicant el mètode científic i entrellaçant teoria i pràctica. A partir de set càpsules audiovisuals que expliquen un principi científic de manera demostrativa, els 'jugadors' troben pistes per avançar en la seva recerca i les instruccions per a realitzar els experiments (sempre amb materials casolans) necessaris per analitzar les proves i resoldre el repte.

D'aquesta manera es pretén dotar als joves d'estratègies que els ajudin a pensar de manera innovadora aplicant el mètode científic per resoldre una situació concreta. Mitjançant la revisió de l'informe policial, les declaracions dels testimonis i les proves experimentals es fomenta l'esperit crític del jovent convidant-los a qüestionar-se  i contrarestar informació fins a desenvolupar una hipòtesi. A partir d'aquí han d'utilitzar un conjunt de coneixements i metodologies, incloses l'observació i l'experimentació, per plantejar preguntes i extreure'n conclusions basades en proves per poder resoldre el cas com entre d'altres extreure ADN de la saliva per identificar al presumpte culpable.

Una experiència immersiva

A més, en aquesta tercera edició del Crim Experimenta, s'ha apostat per una experiència més immersiva fent servir recursos digitals, IA i material multimèdia didàctic transversal i interdisciplinari llest per a ser utilitzat de manera autònoma per equips d'alumnes o en l'àmbit familiar, mitjançant una sèrie d'experiments. Així, el professorat no guia l'activitat, sinó que els alumnes poden anar avançant revisant el material i fent la part experimental al seu ritme fins a resoldre el repte científic plantejat. El fet que els alumnes puguin posar immediatament en pràctica els conceptes científics tractats, genera uns coneixements més profunds.

Crim Experimenta respon així a la necessitat d'incrementar l'oferta de material didàctic de qualitat i engrescador en català que promogui l'aprenentatge competencial en joves que cursen Educació Secundària Obligatòria.

El Cas Missió Oró desenvolupat amb el suport de la Fundació Catalana per la Recerca i Innovació, pren el nom del reputat bioquímic català Joan Oró que, entre altres ocupacions, va formar part de l'equip del projecte Apol·lo de la NASA. Aprofitant la celebració del centenari del seu naixement, totes les temàtiques de les càpsules d'alfabetització científica d'aquest cas estan relacionades amb fets biogràfics de la vida professional del científic.

Finalment, cal destacar que aquesta proposta, s'estrena durant la Setmana de la Ciència del 2023 en format concurs obert fins el 10 de desembre de 2023. Els participants en #CrimExperimenta, que hauran d'inscriure's en la web del Repte Experimenta per aconseguir els recursos, entraran en un sorteig d'entrades a Port Aventura estructurat en dues categories (Escola i Famílies), a més de premis extraordinaris a l’Originalitat. En aquest darrer cas, es pretén reconèixer l'esforç dels participants en comunicar de forma creativa i innovadora a través de les xarxes socials els resultats de la seva investigació.

Crim Experimenta s'emmarca en el projecte Repte Experimenta un programa d'educació científica basat en la indagació i l'experimentació, que parteix del mètode científic i el learn by doing per despertar la curiositat de joves per les ciències i la tecnologia amb l'objectiu d'augmentar el nivell d'alfabetització científica i tecnològica, així com fomentar carreres científiques i tecnològiques entre els joves, desconstruint també els estereotips de gènere. El programa s'ha impulsat des de la Universitat Rovira i Virgili i compta amb la col·laboració de la Universitat Autònoma de Barcelona, l'Institut Català d'Investigació Química i l'Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries per el vessant públic. Per la banda privada té el suport  d'ELIX Polymers, BASF, DuPont Water Solutions, Messer Ibérica, Ercros, URAIS, Gomà-Camps, BioTech Security i el Consorci d'Aigües de Tarragona (CAT).

Més informació: Barbara Vastenavond – Directora Executiva – Tel. 629371123 – barbara.vastenavond@urv.cat