Psicomotricitat i Atenció a la Diversitat

Fitxa Tècnica

Temari del curs

Mòdul:
Fonamentació psicoanalítica de la intervenció psicomotriu
Durada:
12 h.
Contingut:

Fonamentació psicoanalítica de la Intervenció Psicomotriu I

  • La descoberta de l’inconscient
  • Evolució libidinal
  • Fixacions i regressions
    Fonamentació psicoanalítica de la Intervenció Psicomotriu II
  • El concepte de pulsió
  • Recorregut pulsional
  • Inhibicions en el fi
    Fonamentació psicoanalítica de la Intervenció Psicomotriu III
  • Neurosi
  • Perversió
  • Psicosi
    Fonamentació psicoanalítica de la Intervenció Psicomotriu IV
  • Enquadrament
  • Atenció flotant
  • Relació transferencial

Mòdul:
Estratègies d'avaluació i diagnòstic
Durada:
9 h.
Contingut:

    La observació de l’infant
  • Concepte, objecte i sentit de la observació
  • Actituds i disposició per a la observació
  • Els temps i els paràmetres de la observació psicomotriu
    Exploració i diagnòstic psicomotriu
  • Balanç psicomotriu
  • Elements del diagnòstic psicomotriu
  • Tècniques d’exploració: Perfil psicomotriu de Picq-Vayer
  • Tècniques d’exploració: Test McCarthy d’aptituds i psicomotricitat per a nens
    Exploració i diagnòstic psicomotriu
  • Tècniques d’exploració: Test de l’esquema corporal Daurat-Hemeljak
  • Altres tècniques d’exploració
  • Un exemple d’avaluació i diagnòstic psicomotriu

Mòdul:
La intervenció psicomotriu en contextos d'ajuda
Durada:
24 h.
Contingut:

La intervenció psicomotriu en els trastorns d’aprenentatge escolar

  • Principis bàsics
  • Problemes generals d’aprenentatge
  • Nens d’aprenentatge lent
  • Projecte d’ajuda psicomotriu en els trastorns d’aprenentatge
    Principis i estratègies d’intervenció en l’ajuda psicomotriu I
  • Objectius principals
  • Paper del psicomotricista
  • Ajust de la tecnicitat a les diferents dificultats
  • Utilització dels objectes, espais, temps
    Trastorns de la comunicació i la relació. La Psicomotricitat dins l’escola d’educació especial
    • La psicomotricitat a l’escola d’educació especial
    • Les característiques de l’alumnat de l’escola d’educació especial. Els trastorns en la comunicació i en la relació
    • L’habilitació del dispositiu de la sala de psicomotricitat per l’alumnat amb trastorns en la comunicació i relació
    • La indicació d’intervenció psicomotriu: grup classe, l’atenció en grup reduït i l’atenció individualitzada
    • Objectius i estratègies d’intervenció
      Intervenció psicomotriu amb persones amb paràlisi cerebral
    • La Psicomotricitat amb nens amb PCI i trastorns psicomotrius
    • Exemples de sessions
      Intervenció psicomotriu amb bebès i infants prematurs
    • El psicomotricista: ajuda amb experiències significatives i de plaer
    • Relació dels bebès amb el món i intervenció del psicomotricista a cada etapa evolutiva
    • Guió d’observació dels bebès
      Afavorint el vincle i la resiliència. Intervenció Psicomotriu amb infants tutelats a un CAU (Centre d’acollida).
    • Exclusió social i trastorns del vincle
    • Resiliència
    • Exposició de casos: trets de la intervenció, manifestacions motrius i objectius
      Intervenció psicomotriu a la tercera edat
    • Caracterització de l’etapa
    • Els contextos de intervenció
    • Propostes per a una sessió
      Treball corporal amb adolescents
      • Característiques psicològiques de l’adolescència
      • Diferents nivells d’intervenció psicomotriu en el camp adolescent

Mòdul:
Pràctiques
Durada:
35 h.
Contingut:

    Participació en les pràctiques amb nens a diferents escoles i institucions