Enoturisme. Més Enllà de la Innovació

Fitxa Tècnica

Cal destacar:

CURS IMPARTIT ÍNTEGRAMENT EN ANGLÈS

Codi:
CENINEA-A1-2016-1
Títol al que dóna dret:
Certificat d'Aprofitament
Adreçat a:
Professionals del turisme, guies de cellers, empreses de viatge i empreses de serveis turístics.
Estudiants de graus com ara: Direcció i Administració d'Empreses, Enologia, Turisme, Geografia i Ordenació del Territori.
Estudiants de programes com ara: Màster en Tècniques d'Anàlisi i Innovació Turística, Màster interuniversitari en Anàlisi i Gestió del Territori, Màster de Direcció d'Empreses o Màster en Begudes Fermentades.
Objectius:
Conèixer el sistema enoturístic i entendre les dinàmiques i problemàtiques.
Reconèixer les estratègies de promoció i de comercialització dels productes enoturístics.
Entendre el paper dels diferents agents que intervenen en el producte enoturístic.
Dates:
del 24/10/2016 al 28/10/2016
Horari:
De 9 a 19 h
Ubicació:
Vilafranca del Penedès
Impartició:
presencial
Durada:
50 h
Preu:
350 €
Coordinació acadèmica:
Jaume Salvat Salvat
Docents:
Salvador Anton Clave
Jaume Salvat Salvat
Contacte:
Més informació:
El preu de matrícula pels estudiants URV serà de 200 euros.
El preu del curs inclou els desplaçaments als cellers i centres que es visitaran, sent el punt de sortida Vilafranca del Penedès. El trasllat fins a Vilafranca va a càrrec de l'alumne
El preu dels dinars no estan inclosos, i tindran un preu de 15 euros per dinar.
Amb el suport de:

Temari del curs

Mòdul:
Marques i mercats
Durada:
10 h.
Contingut:

Tema 1: Marques i mercats

Dilluns 24 d’octubre de 2016

Les grans marques del cava i del vi de Catalunya tenen els centres de producció en aquest entorn. La proximitat de Barcelona obre grans oportunitats a l’enoturisme però també genera grans competències amb altres activitats.

Alguns dels interrogants que es plantegen és la relació entre el preu i el producte, o entre la marca i el preu. La relació entre la qualitat del producte vi  i la qualitat del producte enoturístic.

Les empreses del sector treballen aquests aspectes i ens mostraran les seves estratègies de la mà dels seus protagonistes que ens obriran les portes de les seves instal·lacions per després debatre els principals arguments plantejats.

Altres aspectes d’interès són: Qui és el consumidor de vi? Qui i com és el consumidor de turisme del vi?

1.1          La marca el producte i el preu

1.2          El consumidor de vi

1.3          El consumidor de turisme de vi.

Programa:

9:30. Salutació alcalde de Vilafranca Pere Regull*.

9:40 Presentació i explicació de l’estació enològica Ester Garcia*

9:50. Presentació del territori vitivinícola. INCAVI*

10:30 Visita Cellers Torres. L’estratègia enoturística de Torres. Sandra Molas El què i el perquè de l’enoturisme.

12:30 Qui és el consumidor de turisme de Vi?: RECEVIN Carme Ribas

13:30 Dinar . Mas Rabell. Cellers Torres.

15:30 Seminari:  Paul Wagner: Marques i mercats. El negoci del vi. Com funciona. *

*Sessions desenvolupades a l’Aula de formació de la WINEBS (The Wine Business School)

Mòdul:
Enoturisme: una xarxa de complicitat
Durada:
10 h.
Contingut:

Tema: 2 Enoturisme una xarxa de complicitats

Dimarts 25 d’octubre de 2016

El desenvolupament de l’enoturisme no depèn exclusivament de l’existència de recursos de major o menor valor. És fonamental la capacitat de gestió per activar processos econòmics i actuar de forma planificada. Actualment l’enoturisme s’ha convertit en una activitat estratègica per Catalunya, però al Penedès ja fa temps que si treballa.

Quins són els agents que en participen? Com s’estructuren? Com responen als nous reptes que contínuament es presenten a la societat en general i en el turisme en particular? Aquestes són algunes de les preguntes a les que es buscarà resposta .

Per a comprendre aquest fenomen caldrà conèixer les principals línies estratègiques del desenvolupament enoturístic de la zona

2.1          Les estratègies turístiques

2.2          Diferenciació i singularització

2.3          La comercialització de l’enoturisme

Programa:

9:30 Enoturisme Penedès. De la gestió de l’activitat turística a la creació de producte i la comercialització. Enoturisme KM0

10:30 VINSEUM. La funció del Museu. Visita.

12:00 Els esdeveniments enoturístics. ViJAZZ Acadèmia Tastavins.

13:00 Presentació de la DO Penedès.

13:30 Dinar Cigró d’Or. Premi Enoturisme 2016

15:30: Seminari Paul Wagner: Vi i cultura: art, literatura, cinema i música.

*Sessions desenvolupades a l’Aula de formació de la WINEBS (The Wine Business School)

 

Mòdul:
El paisatge del vi: cultura, història i arquitectura
Durada:
10 h.
Contingut:

Tema 3: La indústria del vi: Tradició i modernitat.

Dimecres 26 d’octubre de 2016

Un mateix territori ofereix ofertes diverses i oportunitats distintes. La tradició construeix un imaginari que sustenta una base sòlida que dota l’activitat enoturística d’un molt elevat grau d’autenticitat. Per altra banda l’enoturisme es converteix en una estratègia de comunicació imprescindible pels cellers i al mateix temps aquests generen imatge sobre la destinació.

La indústria del vi ha estat un catalitzador de l’organització de l’espai i de la creació de llocs de treball. En aquest marc l’enoturime no és només una forma d’incrementar la venda de vi sinó que es converteix en una experiència per si mateix. Com encaixa doncs l’enoturisme en l’estructura econòmica de la comarca i de les empreses?

3.1 Les estratègies territorials

3.2 La posada en valor de les destinacions

Programa:

9:30 Visita de les Caves Freixenet.

11:45 Visita de les Caves Gramona

13:30. Dinar Fonda Neus.

15:30 Conferència  seminari : La champagne Richard Marchal*

 

*Sessions desenvolupades a l’Aula de formació de la WINEBS (The Wine Business School)

 

 

 

Mòdul:
La indústria del vi: tradició i modernitat
Durada:
10 h.
Contingut:

Tema 4: L’enoturisme és turisme. Més enllà del vi el protagonisme dels sentits.

Dijous 27 d’octubre de 2016

La pròpia definició d’enoturisme ens porta a completar l’experiència amb tot un conjunt de serveis bàsics imprescindibles per l’activitat. La gastronomia és clarament un gran vehiculador d’aquesta experiència fins al punt que costa molt dissociar ambdós elements. El protagonista de la sessió serà la gastronomia, però també l’allotjament i els serveis enoturístics.

4.1       Gastronomia i vi

4.2       El disseny del producte

4.3       Els components de l’experiència

 

Programa:

9:30 Vila Casals. El paisatge dels Genis

11:30 Visita al Celler Augustus.

13:30 Mas Llagostera. La primera casa Rural amb ECOLABEL del Penedès. Cristina Bundó. Més que un allotjament, la creació de producte. Itinerari de pedra seca.

14: Dinar Mas Llagostera. Maridatge amb vins i caves Jané Ventura

15:30. Seminari conferència a l’espai de reunions de Mas Llagostera. Giovanna Segre

 

*Aquest dia no es programen sessions a l’Aula de formació de la WINEBS (The Wine Business School)


 

 

 

Mòdul:
L'enoturisme es turisme. Més enllà del vi el protagonisme dels sentits
Durada:
10 h.
Contingut:
Tema 5: El paisatge del vi: cultura, història i arquitectura Divendres 28 d¿octubre de 2016 El turisme és una activitat on es visiten paisatges. Els paisatges es diferencien en funció de les activitats que s¿hi realitzen, la història que els precedeix i les relacions que s¿estableixen entre els factors físics, climàtics i humans. Tot i això els territoris generen distintes expectatives i es produeixen tensions entre activitats i formes d¿explotació. Els paisatges de la vinya han generat unes identitats vinculades a la cultura del vi. Això permet un argument de visita, un tema que es declina a partir dels nodes, o llocs de visita, els senyals, que ens recorden constantment el tema i els significats que mostren la naturalesa esperada del lloc. 5.1 L¿arquitectura del vi 5.2 El paisatge de la vinya 5.3 La interpretació cultural del paisatge PROGRAMA 9:30 El paisatge de la Vinya. Congrés d¿art, paisatge i enoturisme. La mirada de l¿arquitecte en el paisatge de la vinya i les tensions territorials* 10:30 Projecte Miravinya. Recorregut acompanyat per veure alguna de les intervencions del projecte Miravinya. 11:30 Centre d¿Interpretació del Cava 12:30 Caves Codorniu. 13:30 Dinar Caves Codorniu 15:Conferència i debat: L¿estratègia enoturística a Catalunya. Agencia Catalana de Turisme i cloenda de les jornades de visita del Penedès. (Aquesta conferència es realitzarà a les mateixes instal·lacions de Caves Codorniu). *Sessions desenvolupades a l¿Aula de formació de la WINEBS (The Wine Business School)