Diploma de Postgrau Interuniversitari en Gestió d'Empreses Vitivinícoles

Fitxa Tècnica

Temari del curs

Mòdul:
Disseny i planificació estratègica
ECTS:
3
Durada:
22 h.
Contingut:

1.    Context sectorial i entorn competitiu en transició

  • Economia vitivinícola
    • Els mercats agraris
    • Anàlisi del sector agrari
    • El sector vitivinícola a Catalunya i Espanya 
    • Marc institucional pel sector vitivinícola
  • Entorn de la UE
    • Model vitivinícola europeu
    • La Política Agrícola Comú (PAC) – Antecedents , Objectius i principis
    • La Agenda 2000
    • Instruments financers : el FEOGA (Fons Europeu d’Orientació i Garantia Agrícola)
    • La PAC i la ampliació de la UE
  • Entorn internacional
    • Mercats mundials : comerç interior i exterior
    • Mecanismes de regulació de mercats
    • Principals zones de producció : Europa , Amèrica , Oceania , Àsia i Nord Amèrica.
  • Entorn legal 
    • Legislació internacional, comunitària i estatal
    • Dret vitivinícola : la nova llei del vi
    • Fiscalitat d’empreses vitivinícoles
    • Propietat industrial: Patents, marques, Denominacions d’Origen
    • Seguretat i qualitat alimentària: certificacions

2.    Estratègia i creixement empresarial

  • L’empresa en el context del sistema econòmic
  • Anàlisis estratègic: estructura competitiva i anàlisi intern
  • Formulació de l’estratègia
  • Models organitzatius
  • Adequació organitzativa
  • Implantació de l’estratègia
  • Control i seguiment de l’estratègia
Mòdul:
Màrqueting i comercialització. Joc de Simulació
ECTS:
2
Durada:
36 h.
Contingut:

1.    Màrqueting. Claus de l’èxit i referents

  • Orientació de les empreses
  • Claus de l’èxit i errades més comuns
  • On juguem.
  • Perquè venc o no
  • Models referents. Les 15 Ps.

2.    Model de negoci

  • Referents a mida
  • Estratègies empreses vitivinícoles
  • Plans de màrqueting més adients
  • Formulació estratègica: valor – segmentació –posicionament
  • Casos pràctics


3.    Propostes de valor i pricing

  • Què presentem al mercat
  • Què valoren els consumidors
  • Què valoren els distribuïdors
  • Consells en aplicació i decisions de prez


4.    Comunicació, impulsió i distribució

  • Plans de Comunicació eficaços
  • Estructura de plans de comunicació a curt o llarg termini
  • Casos pràctics
  • Publicitat i relacions públiques
  • Imatge i branding
  • Altres models de comunicació
  • Models de distribució.

5.    Postvenda, promocions i relacions

  • Relacions amb clients
  • Fidelització
  • Promocions de vendes
  • Influència

6.    Consells útils

  • Volem fer diners o fer vi?
  • Casos de treball
  • Plans de màrqueting: grans empreses, petites empreses
  • Plans de màrqueting: nous mercats
  • Oportunitats i networking
  • Influència

7.    Joc de simulació

  • Investigació de mercats
  • Creació de marques
  • Creació de proposta de valor i missatges
  • Treball en equip
  • Medis de comunicació
  • Joc de Simulació: Fem un Tastavins?
Mòdul:
Màrqueting internacional, branding i màrqueting digital
ECTS:
1,5
Durada:
27 h.
Contingut:

1. Disseny d’una estratègia d’internacionalització pel sector de vins i caves

  • Segmentació adequada del mercat
  • Definir estratègia de desenvolupament de negoci a nivell internacional
  • Posicionament en preu en funció dels costos operatius
  • Exemples reals

2. Optimització dels recursos de trade màrqueting a nivell internacional

  • Prospecció dels actors claus en la Distribució
  • Selecció dels canals de retail
  • Aprendre eines de negociació pel canal retail export
  • Casos pràctics

3. Introducció al Marketing Digital

  • Desmentim mites. Res és fàcil. I menys el marketing digital
  • Diferències principals amb el marketing tradicional: el ROI els canals

4. L'estratègia DIGITAL

  • Així, què vull fer a internet?
  • La Ultra-Segmentació: la base de tot plegat 
  • L’embut de conversió i El mundo al revés: “l’embut capgirat”: cal prendre-s’ho amb Calma.
  • L’iceberg d’internet: els CMS’s + Responsive Design, o com es veu la meva botiga en dispositus mòbils
  • Plugins varis que fan gairebé massatges! Des dels més enfocats al CRO fins als complementàris per a la correcta gestió del meu ecommerce: Transport, sistemes de pagament, seguretat...

5. I un cop ja sé què he de fer... com ho faig perquè em trobin?

  • Què he de fer per què google ens trobi i surti jo el primer? SEO local i SEO bàsic
  • I tot depèn de google?.... A la xarxa cada dia hi ha més opcions per a donar-se a conèixer. Altres formes de generar trànsit
    • Emailmarketing
    • SEM
    • Marketing de continguts
    • Xarxes Socials B2C, principalment Facebook
    • Publicitat segmentada
  • El marketing de continguts de qualitat.

 6. Introducció a l'analítica WEB. Els KPI’s

Mòdul:
Direcció d'equips i habilitats directives
ECTS:
3
Durada:
23 h.
Contingut:

1.    Direcció de persones i d´equips

  • Aprofundir en les claus de l’èxit
  • Mapa de competitivitat
  • Rols i tasques del comandament
  • Conèixer més a les persones
  • Innovem en la gestió

2.    Desenvolupament de competències

  • Saber transmetre millor
  • Saber dir les coses. Assertivitat
  • Saber donar ordres
  • Saber persuadir amb eficàcia
  • Saber rebre i emetre crítiques

3.     Lideratge en temps de transformació

  • El comportament de les persones dins de les organitzacions
  • Treball en equip
  • Liderar en temps de canvi
  • Gestió del temps

4.    Lideratge en temps de transformació

  • El comportament de les persones dins de les organitzacions
  • Treball en equip
  • Liderar en temps de canvi
  • Gestió del temps

5.    El líder eficaç

  • Estils de lideratge
  • Factors decisius per a assolir objectius
  • Competències de coaching
  • Enfortiment del feedback

6.    Gestió de situacions conflictives

  • Resolució de conflictes
  • Gestió de crisi corporativa
  • Negociacions complexes
Mòdul:
Gestió d'aprovisionaments, logística i distribució
ECTS:
2
Durada:
18 h.
Contingut:

1. Aprovisionament

  • Organització de l´aprovisionament dins l'empresa
  • Principis bàsics d’aprovisionament (punt de comanda, lead time...)
  • Diferents tipus d’aprovisionament
  • MRP
  • Principals components d´una bodega i característiques d'aprovisionament de cadascuna
  • Avaluació de proveïdors
  • KPIs bàsics d´aprovisionament

2. Aprovisionament

  • Control de recepcions
  • Organtizació interna
  • Control d’expedicions
  • Diferents sistemes d’estanteries (dinàmiques, drive in...)
  • Maquinaria: trilaterals, preparadores, trans-elevadors,... 
  • Etiquetatge: EAN13, DUM14, EAN 128
  • RFID
  • Sistemes de Piking per veu, pick to voice,...
  • SGA i exemples
  • KPIs bàsics de magatzem

3. Distribució:

  • Estils de distribució i avantatges i inconvenients (distribuïdor, client final)
  • Agencies externes (cotitzacions) i autonoms vs personal propi de transport
  • Exportació: documentacions (CMR, BL, DA500)
  • Visió d´incoterms i cotitzacions de contenidors
  • Mètodes de trincatge de carrega ( bosses de aire,...) 
  • Sistemes de seguiment de flota de vehicles ( controls de temperatura, localitzacio)
  • KPIs bàsics de distribució
     

 

Mòdul:
Gestió financera
ECTS:
3
Durada:
27 h.
Contingut:

1 Gestió econòmic-financera i sistemes d’informació per a la direcció

  • La realitat empresarial i el seu entorn. Factors de canvi.
  • Introducció a la comptabilitat
  • Anàlisi de Balanços i comptes d’explotació
  • Gestió pressupostària i tresoreria
    • La previsió d’ingressos i despeses
    • La confecció del pressupost i el pla de tresoreria
    • El control pressupostari
    • Fonts de finançament
    • Negociació bancària
    • La gestió dels excedents de tresoreria
    • Avaluació de les alternatives d’inversió
    • Analítica de costos
    • Determinació del  cost de productes i serveis
    • El control i la reducció de costos

2 Gestió fiscal

  • Procediments tributaris d’aplicació al sector
  • Obligacions formals a nivell fiscal de les empreses i dels empresaris
  • Impostos: Societats, IVA, IRPF
  • Actuacions en casos d’inspeccions tributàries i fiscals
Mòdul:
Viticultura
ECTS:
2,5
Durada:
24,5 h.
Contingut:

1. Introducció.

  • Història de la vinya i extensió actual del cultiu a nivell superfície mundial. 
  • Models actuals de viticultura.
  • Classificació sistemàtica de les vitàcies
  • Característiques de les principals varietats portaempelts.

2. Edafologia y climatologia vitícoles

  • Paràmetres climàtics; Diagrames, classificacions climàtiques vitícoles
  • Components el sòl: components orgànics i inorgànics
  • Propietats físiques i químiques del sòl. 

3.  El cicle biològic de la vinya 

  • Cicle vegetatiu.  El plor, la brostada, creixement dels òrgans verds, creixement de la baia, agostament.
  • Cicle reproductor. La floració i quallat. El verol i formació de la llavor. Maduració fenòlica i aromàtica. Determinació de la data de verema.

4. Plantació d’una vinya

  • Estudis previs a la plantació 
  • Disseny i traçat de la plantació: densitat i marc de plantació. Sistemes de Plantació
  • Sistemes de conducció: sistemes verticals i horitzontals. Materials per implantar l'emparrat
  • Pràctiques vitícoles

5. Protecció sanitària

  • Plagues i malalties 
  • Viticultura convencional 
  • Viticultura de protecció Integrada,
  • Viticultura ecològica 
  • Viticultura biodinàmica
Mòdul:
Enologia
ECTS:
3
Durada:
29,5 h.
Contingut:

1. La verema, criteris de qualitat. La maduresa industrial i maduresa fenòlica, mesura de la sanitat.

  • Composició del raïm, controls de maduresa. Sistemes de verema i transport del raïm.
  • Recepció i tractament de la verema, principals transformacions prefermentatives en elaboració de blancs i negres.

2. Composició química del vi, principals paràmetres i rangs habituals en mostos i vins. Additius i coadjuvants emprats en enologia.

  • Determinacions claus en la caracterització del vi y paràmetres de qualitat.
  • Els conservants emprats en enologia: el diòxid de sofre, àcid sòrbic, àcid ascòrbic.
  • Principals coadjuvants: additius de clarificació i d’estabilització fisicoquímica i microbiològica.

3. La microbiologia del vi: fermentació alcohòlica i malolàctica.

  • La fermentació alcohòlica. Microorganismes implicats i metabolòmica del procés.
  • La fermentació malolàctica. Descripció el procés i principals bacteris implicats. 

4. Elaboració de vins blancs i rosats. Procés tradicional i noves tendències.

  • L’obtenció del most i la seva clarificació
  • Paràmetres crítics en la fermentació i diferents metodologies emprades.
  • Limpidesa del vi: estabilització proteica i tartàrica.

              
5. Elaboració de vins negres.

  • Els vins joves i els vins de maceració carbònica.
  • La maceració com a estratègia de extracció de color i polifenols als vins de criança.
  • Els compostos fenòlics en relació amb les sensacions organolèptiques.
  • Tècniques prefermentatives i  aspectes principals relatius al procés d’elaboració.

6. Envelliment i criança dels vins negres

  • El roure. Origen botànic i geogràfic.
  • La bóta i els elements que intervenen en la cessió de gustos i aromes.
  • Estratègies d’envelliment segons el perfil sensorial dels vins.
  • Alternatives tecnològiques

7. Vinificacions especials

  • Els vins dolços naturals. Els vins rancis
  • Els vins generosos.
  • Els vins botrytitzats. Els vins de gel.

8. Elaboració de vins escumosos: procés d’elaboració. Mètode tradicional: trets diferencials en el vi base, segona fermentació, criança, aclarida i degorjament.

  • Principals metodologies d’elaboració de vins escumosos.
  • Elaboració d’escumosos pel mètode tradicional: el cava, trets característics en comparació amb el champagne.
  • La cinètica de la segona fermentació i els factors que afecten.
  • La criança i clarificació en el mètode tradicional. Expedició: degorjament, tipologies de vins i conservació. 
Mòdul:
Anàlisi sensorial
ECTS:
3
Durada:
28,5 h.
Contingut:

1. Mecànica del tast, aspectes principals.

  • Els sentits emprats en el tast
  • Condicionants en l’anàlisi sensorial
  • La seqüencia d’una degustació

2. Fisiologia dels sentits i la seva interconnexió.

  • La vista, l’olfacte i el gust
  • Interacció entre els sentits

3. Principals aromes i la seva potenciació, en funció del tipus de vins. Identificació i localització en vins.

  • Principals aromes que es troben en vins blancs i la seva evolució durant l’envelliment.
  • Principals aromes que es troben en vins rosats i la seva evolució durant l’envelliment.
  • Principals aromes que es troben en vins negres i la seva evolució durant la criança i l’envelliment.

4. Principals defectes i el seu origen.

  • Defectes d’origen del raïm malmès
  • Defectes microbiològics.
  • Les contaminacions per envàs.

5. Subjectivitat en la degustació; importància de la memòria i de la referència.

  • Minimització de la subjectivitat.
  • Utilització de test de discriminació: tast triangular, tast per parelles.

6. Descripció de vins; fitxes de tast descriptives i l’anàlisi descriptiu quantitatiu.

  • El tast escrit, oral i comercial.
  • Utilització de fitxes en el tast de vins blancs, rosats, negres i escumosos de diferents varietats i orígens. 

7. Tast i caracterització dels vins de les principals zones vitivinícoles espanyoles
 

Mòdul:
Cultura vitivinícola
ECTS:
3
Durada:
28,5 h.
Contingut:

1. El vi al llarg de la història.

  • Origen del vi en la història humana
  • Aspectes socials del vi.

2. El vi com a aliment.

  • Metabolisme del alcohol en el cos humà
  • Vi i salut. 
  • La paradoxa francesa. Efectes del consum moderat vi.

3. Principals regions vitivinícoles del món: tendències. 

  • Principals tipologies de vins.
  • Els majors productors: Espanya, França, Itàlia. Característiques generals de cada país. Reptes d’exportació. 
  • El nou mon i la seva acció exportadora: Sud Amèrica, Austràlia, Sudàfrica. 

4. Els sommeliers en el sector vitivinícola. 

  • Formadors d’opinió, comunicadors.
  • Integració dels sommeliers dins el sector.
  • El servei dels vins: Temperatura, copes, ampolles, utillatge.
  • La decantació dels vins.
  • Gestió, conservació i evolució dels vins al celler.

5. Maridatges: gastronomia i vi. 

  • Criteris per a la combinació: afinitat i contrast.
  • Semàntica del maridatge. 
  • El maridatge molecular.

6. La comunicació en el sector vitivinícola, un repte del segle XXI

  • Qué hi ha darrera d’una ampolla?
  • Anàlisi de les tipologies de comunicació
  • L’enoturisme. Anàlisi de diferents projectes, alternatives.

7. Tast i caracterització dels vins de les principals zones vitivinícoles mundials.

Mòdul:
Certificacions i seguretat alimentària
ECTS:
1
Durada:
10 h.
Contingut:

1. Qualitat de producte

  • Sistemes de certificació del Consorci d’Inspecció i Control per al compliment del plec de condiciones de les Denominacions d’Orígen Protegides
  • Desenvolupament i anàlisi de casos pràctics.

2. Qualitat en la gestió

  • ISO 9001:2015. Nou enfocament en la gestió de processos, basada en l’avaluació del risc i els resultats.
  • Anàlisi de les millores de la versió 9001:2015 respecte a antigues versions de la norma

3. Seguretat alimentària en Celler.

  • Pre-requisits per a l’anàlisi i control de punts crítics en un Celler (HACCP)
  • Sistemes de gestió de la Seguretat alimentària: ISO 22000, BRC, IFS,GLOBAL GAP, EURENGAP I FSCC 22000
Mòdul:
Tutoria
ECTS:
3
Durada:
9 h.
Contingut:
.
Mòdul:
Pràctiques (sortides de camp)
Durada:
30 h.
Contingut:
.