Diploma d'expert en Espais Blaus i Verds: Ús Públic, Benestar i Accessibilitat

Introducció:

Davant d’una realitat de transformació contínua i ràpida, a nivell ambiental, social i econòmic, la necessitat d’estar en contacte i viure més experiències a la natura, es reforça. L'evidència científica creix al voltant de com els espais naturals, verds i blaus contribueixen al desenvolupament sostenible de les regions, a la millora dels beneficis socioeconòmics i al benestar de la societat, residents i visitants.

El curs pretén transmetre la importància que els espais naturals, parcs, jardins, espais verds i blaus han guanyat, no només per la conservació de la natura i el planeta sinó també per la contribució a la salut de les persones.

En el cas d’Europa, la majoria de la població viu a prop d’espais blaus (litorals o no), però no sempre s’obté el màxim benefici potencial d’aquests espais, ja sigui perquè no són accessibles, no estan en bones condicions o simplement perquè no son suficientment coneguts. Per aquesta raó són importants les infraestructures al voltant dels espais blaus i verds, millorar l’accés, rehabilitar espais i promoure l’ús públic i el lleure per maximitzar els beneficis.

Aquest diploma d'expert respon a la necessitat d’interacció entre el medi i la societat en un entorn canviant amb nous reptes i enfocs multidisciplinaris sobre gestió, sostenibilitat, turisme i accessibilitat.

Titulats universitaris o professionals en els àmbits de la geografia, del turisme, paisatge, arquitectura, enginyeria civil, ciències ambientals o la biologia, principalment, que desitgin completar, actualitzar o reorientar la seva formació.

Tècnics i consultors relacionats amb el sector ambiental i /o turístic que vulguin especialitzar-se i diversificar-se professionalment.

DEXESBVT-A1-2024-1
Diploma d'expert
  1. Aprofundir en els conceptes dels espais blaus i verds, així com en els seus fonaments teòrics.
  2. Proporcionar les bases teòriques i pràctiques per introduir o perfeccionar-se professionalment en els diversos àmbits científics i tècnics relacionats amb la protecció, gestió integral i innovació dels espais blaus i verds per al benestar de la societat.
  3. Prendre consciència de la rellevància de l’accessibilitat com a eix transversal en la planificació i lleure en els espais verds i blaus per contribuir a la sostenibilitat ambiental i a la millora de qualitat de vida.
  4. Discutir i analitzar polítiques i projectes locals, europeus i internacionals en Blue Green Infrastructure (BGI) i Nature-based Solutions (NbS).
  5. Proporcionar eines per al disseny d’experiències innovadores i oportunitats de negoci en el context del benestar i el turisme inclusiu universal.
  6. Analitzar i avaluar estudis de cas i iniciatives sobre el terreny per a una millor comprensió dels coneixements adquirits.
Competències professionals:

1. Adaptar-se al caràcter dinàmic i evolutiu de la societat actual, i la seva relació amb els espais verds i blaus.

2. Analitzar el potencial transformador de les solucions basades en la natura.

3. Detectar necessitats, tendències i planificació de l'activitat turística i de lleure en els espais verds i blaus.

4. Analitzar i avaluar estudis de cas i iniciatives sobre el terreny per a una millor comprensió dels coneixements adquirits.

5. Dissenyar, realitzar i avaluar propostes i experiències innovadores en el context del benestar.

6. Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos.

7. Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.

8. Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional.

Sortides professionals:

Aquest diploma d'expert forma a un ampli ventall d’experts especialitzats oferint noves oportunitats tant en el sector públic com en el privat així com en entitats com ara fundacions i/o ONGs nacionals i internacionals. Les principals especialitzacions relacionades amb l’objectiu formatiu del programa són:

1. Experts en la planificació i  gestió d’espais blaus i verds ja siguin públics, privats, protegits o no.

2. Experts en identificar noves oportunitats i formular propostes innovadores d’acord als nous reptes en matèria de planificació, gestió i ús públic.

3. Expert en polítiques i projectes locals, europeus i internacionals en Blue-Green Infrastructure i Nature-Based-Solutions.

4. Expert en disseny d’experiències turístiques accessibles i de benestar

5. Experts en matèria d’accessibilitat en aquests espais .

6. Àmbit de la recerca.

Itinerari formatiu:

Algunes assignatures d’aquest programa es poden cursar de forma independent, com a cursos de formació contínua, sense necessitat de matricular-te a tot el diploma d'expert:

Direcció:
Marta Nel·Lo Andreu
Coordinació acadèmica:
Alba Font Barnet
Marta Nel·Lo Andreu
Sergi Saladié Gil
Alba Font Barnet
Aurora Requena Gutiérrez
Evarist March Sarlat
Francesc Romagosa Casals
Inmaculada Juan Franch
Edgar Tarrés Falcó
Xavier Cazorla Clarisó
15 ECTS (150 h)
híbrida
Idiomes en que s'imparteix:
Castellà, Català
del 17/09/2024 al 05/12/2024
Especificació durada:
150 h
Dimarts i dimecres, de 16 a 20 h, i 4 dissabtes de 9 a 13 h i de 14 a 18 h.
Facultat de Turisme i Geografia (Vila-seca)
Plànol de situació:

Beques i facilitats de pagament:

• Possibilitat de fraccionament: 10% per la reserva de plaça al moment de fer la inscripció + 50% abans de l’inici del programa + 40% a meitat del programa.

• Bonificació: aquest programa pot ser bonificat mitjançant la Fundació Estatal per a la Formació en l'Ocupació (FUNDAE). Més informació a Bonificació FUNDAE.

Telèfon de contacte:
Entitats col·laboradores: