Desenvolupament Infantil i Psicomotricitat

Fitxa Tècnica

Temari del curs

Mòdul:
Introducció a la Psicomotricitat. Desenvolupament infantil i intervenció psicomotriu
Durada:
23 h.
Contingut:

Concepte, història i realitat actual de la Psicomotricitat

  • Especificitat de la Psicomotricitat, en relació a altres models d’intervenció educativa i terapèutica
  • Història de la Psicomotricitat
  • Realitat actual als diferents països
  • Diferents aproximacions metodològiques
    Bases psicobiològiques del moviment: Escoltant el propi cos per escoltar el dels altres
  • Moviment i postura.
  • Bases fisiològiques i estructures implicades.
  • El sistema sensitiu
  • Lleis de la postura. Tipologies i respecte a la individualitat.
  • Propiocepció.
  • Reconeixement del propi cos i observació corporal.
  • Emocions i postura. Les quatre direccions bàsiques.
    Desenvolupament Psicomotriu I:
  • Desenvolupament motriu
  • Evolució dels diferents aspectes motrius (Pikler)
  • Tonicitat
  • Respiració
  • Relaxació
  • Esquema Corporal
    Desenvolupament Psicomotriu II i III:
  • Coordinació dinàmica
  • Coordinació oculomanual
  • Equilibri
  • Lateralitat
  • Organització espacial
  • Organització temporal
    El desenvolupament emocional durant la infància
  • Naixement i evolució dels vincles afectius
  • Vinculació i seguretat emocional
  • Símptomes i signes d’alerta enfront la inseguretat
    El valor de l’activitat autònoma. El model de Lóczy
  • Contextualització
  • Pensament i obra
  • Visionat i anàlisi d’imatges
Mòdul:
Estratègies d'avaluació i diagnòstic
Durada:
9 h.
Contingut:

    La observació de l’infant
  • Concepte, objecte i sentit de la observació
  • Actituds i disposició per a la observació
  • Els temps i els paràmetres de la observació psicomotriu
    Exploració i diagnòstic psicomotriu
  • Balanç psicomotriu
  • Elements del diagnòstic psicomotriu
  • Tècniques d’exploració: Perfil psicomotriu de Picq-Vayer
  • Tècniques d’exploració: Test McCarthy d’aptituds i psicomotricitat per a nens
    Exploració i diagnòstic psicomotriu
  • Tècniques d’exploració: Test de l’esquema corporal Daurat-Hemeljak
  • Altres tècniques d’exploració
  • Un exemple d’avaluació i diagnòstic psicomotriu

Mòdul:
La intervenció psicomotriu en contextos educatius
Durada:
24 h.
Contingut:

Objectius i nivells d’intervenció en la pràctica psicomotriu

  • Objectius de la pràctica psicomotriu en relació al desenvolupament infantil
  • La intervenció en l’àmbit preventiu-educatiu, d’ajuda i terapèutic
  • La perspectiva d’intervenció en el cicle vital
    Principis i estratègies d’intervenció en la pràctica psicomotriu educativa: Estratègies i rol del psicomotricista
  • Escolta i empatia
  • Disponibilitat corporal
  • Capacitat de contenció i límits
  • La tecnicitat, les propostes per a la progressió del plaer sensoriomotriu
    Principis i estratègies d’intervenció en la pràctica psicomotriu educativa: Els espais i les fases de la sessió
  • Espais, temps i materials que es transformen
  • L’estratègia de les fases successives
  • Del plaer de fer al plaer de pensar
  • Les activitats del plaer sensoriomotriu
    El Currículum d’Educació infantil (0-3 anys) i l’educació psicomotriu
  • Àrees curriculars i continguts psicomotrius en la primera etapa d’educació infantil
  • Les propostes d’intervenció a la sala
    La psicomotricitat educativa i el seu tractament a les escoles. La Psicomotricitat a l'Educació Infantil (3-6 anys)
  • El currículum d’educació infantil
  • Transversalitat dels aprenentatges: de la sala de psicomotricitat a l’aula ordinària 
    La pràctica psicomotriu educativa: psicomotricitat vivenciada i currículum (LOE)
  • El paper del cos al sistema educatiu: el tractament del cos a l’escola
  • Una mirada a la LOE des de la psicomotricitat vivenciada: aspectes comuns
  • De la Programació General anual de Psicomotricitat a la Programació Didàctica: estratègies i recursos per a programar una pràctica psicomotriu espontània
    Evolució del joc durant la infància
  • Sentit i caracterització del joc en la infància
  • Desenvolupament i tipologies de joc al llarg de la infància
  • El joc en l’àmbit educatiu i terapèutic

Mòdul:
Pràctiques
Durada:
35 h.
Contingut:

    Participació en les pràctiques amb nens a diferents escoles i institucions